افزایش 22 درصدی خطر ابتلا به دیابت درافراد سیگاری غیرفعال

18 سپتامبر 2015- اصطلاح سیگاری غیرفعال یا Passive smokingبه افرادی اطلاق می شود که سیگاری نیستند اما درمعرض دود سیگار اطرافیان خود قرار میگیرند، حال دانشمندان دریافتند خطر ابتلا به دیابت در افراد سیگاری غیر فعال 22 درصد افزایش می یابد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه Huazhongدر چین انجام شد، یک متاآنالیز از 88 مطالعه ی منتشر شده ی قبلی است.

دکتر Arnottمدیر اجرایی موسسه ی خیریه ی  ضد خاکستر سیگار می گوید: ما از قبل می دانستیم که کشیدن سیگار با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 درارتباط است اما در حال حاضر بنظر می رسد  افرادیکه درمعرض دود سیگار اطرافیان خود هستند و سیگاریان سابق نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می باشند.

ما به افراد سیگاری مبتلا به دیابت توصیه می کنیم با استفاده از محصولات نیکوتینی دارای مجوز یا سیگارهای الکترونیکی با تمایل خود به کشیدن سیگار مقابله و با مدیریت رژیم غذایی خود از افزایش وزنشان جلوگیری نمایند.

این مطالعه شواهد دیگری را بر شواهد موجود درباره ی کشیدن سیگار و ارتباط آن با دیابت افزوده است اما این پژوهش نمی تواند قرار گرفتن  درمعرض دود سیگار را به عنوان  یک علت مستقیم ابتلا به دیابت  نوع 2 اثبات کند، درعوض ارتباط بین آن دو را بتصویر کشیده است دانشمندان معتقدند به انجام مطالعات بیشتری برای تایید رابطه ی علی ومعلولی بین این دو نیاز دارند.

ترک سیگار برای افراد مبتلا به دیابت بسیارمهم است زیرا بالا بودن قند خون سبب شده است این افراد درمعرض خطر بالاتری نسبت به افراد غیردیابتی  برای بیماریهای قلبی قرار گیرند.

این یافته ها از قانون ضد کشیدن سیگار که درسالهای اخیر وضع شده است، حمایت می کند. نویسندگان این مقاله معتقدند کاهش افراد سیگاری بطور خودکار موجب کاهش تعداد سیگاریان غیر فعال می گردد.

از اول اکتبر قانون جدید منع کشیدن سیگار درماشینی که یکی از سرنشینان آن کمتر از18 سال سن دارد در بریتانیا  اجرا خواهد شد، چنانچه کسی از این قانون سرباز زند، 50 پوند  جریمه خواهد شد.

یافته های این تحقیق درمجله ی Lancet Diabetes and Endocrinologyمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/passive-smoking-increases-risk-of-type-2-diabetes-by-22-per-cent,-study-finds-98038220.html